Preworkout is overrated, slaap is ondergewaardeerd

-Preworkout zorgt voor een erg kleine prestatieverbetering.
-Buiten topsporters niet heel erg relevant.
-Maskeert en versterkt slaapgebrek
-Kop koffie net zo effectief.

Het gebruik van preworkout neemt steeds meer toe vooral onder jonge sporters. Het wordt door veel social media en influencers gestimuleerd meestal gesponsord of in bezit van een eigen supplementenlijn. Vaak is het een mix van verschillende stoffen, cafeïne, soms creatine en enkele vitaminen en mineralen. Er wordt geclaimd dat je door de preworkout harder kan trainen en daardoor meer resultaat haalt.

Er is erg veel onderzoek gedaan naar de effecten van cafeïne op sportprestaties en het kan je wel degelijk wat beter laten presteren. Meestal is dit effect tot een paar procent prestatieverbetering beperkt dus als je geen topsporter bent is het ook niet van levensbelang. Daarnaast kan je met een goede kop koffie of twee hetzelfde resultaat behalen, een preworkout is daarin zeker niet uniek.

Het probleem met preworkout (en koffie ook) is dat als het veel gebruikt wordt om een gebrek aan slaap te maskeren. Door onvoldoende slaap kan je natuurlijk niet zo hard trainen als wanneer je uitgerust bent. Door cafeïne kan je dat natuurlijk oppeppen maar de vraag is of dat gezond is, zeker op lange termijn. Daarnaast gebruiken veel jongeren het in de avond wat sowieso de kwaliteit van je slaap verminderd en je daardoor vermoeider maakt en weer eerder naar de preworkout grijpt. Kortom, zorgen dat je goed slaapt en uitgerust bent is op lange termijn een veel gezondere situatie. En preworkouts bieden geen voordelen ten opzichte van een kop koffie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

YouTube
YouTube
LinkedIn
Share
Instagram
WhatsApp