Slaaptekort op de werkvloer

Slaap is een van de belangrijkste onderdelen van een gezonde leefstijl en een slaaptekort heeft een enorme impact op effectief dagelijks functioneren. Helaas wordt er in de meeste organisaties maar weinig aandacht aan gegeven. Slaap heeft invloed op vele aspecten van de werkprestaties van werknemers, waaronder het vermogen om adequaat te reageren op snel veranderende werkeisen en stress-inducerende omgevingen en interacties.

Afhankelijk van inkomens- en leeftijdsgroep lijdt ongeveer 15-20% van de volwassenen aan slechte slaap (CBS) en 63% is niet tevreden over hun slaapkwaliteit. Dat betekent dat een groot deel van de werknemers in Nederland risico loopt op verschillende aandoeningen. De kosten die een door ziekte uitvallende werknemer kunnen behoorlijk oplopen. Gemiddeld €9300 per werknemer per jaar in 2019 volgens TNO en een burn-out kost gemiddeld in totaal zo’n €60.000.

Gezondheidseffecten van slaaptekort

Op de korte termijn maakt een slaaptekort ons slaperig en minder alert. Op langere termijn heeft slechte of onvoldoende slaap ook een negatieve invloed op veel factoren op organisatiegedrag en persoonlijke gezondheid, waaronder zelfbeheersing, besluitvorming en een verminderde werking van het immuunsysteem. Mede door de verminderde werking van het immuunsysteem, neemt ook het risico op aandoeningen als hoge bloeddruk, coronaire hartziekten, obesitas, diabetes mellitus type 2 en vroegtijdig overlijden sterk toe. Verder is een langdurig slaaptekort gerelateerd aan beroertes, kanker en neurodegeneratieve aandoeningen als de ziekte van Alzheimer. Daarnaast en wellicht minder verrassend neemt het risico op depressie of burn-out sterk toe en wordt de stemming van de niet slapende collega er zeker niet beter op.

Werkgevers kunnen dus flink geld besparen met een goed vitaliteitsplan waarin het belang van slaap niet een ondergeschoven kindje is. Daarnaast hebben werkgevers mijns inziens de morele plicht goed voor hun werknemers zorgen. Hulp bieden bij het aannemen van een gezonde leefstijl en met name goede slaap kan daar zeker bij horen.

Meer leren over het succesvol verbeteren van je slaap? Ons boek Veerkracht het meest complete leefstijlplan kan je daarbij helpen. https://www.veerkrachtboek.nl

Referenties:
-Hersenstichting. Hoe slaapt Nederland? [Internet] Beschikbaar op: https://www.hersenstichting.nl/slaap-cijfers/ . [Geraadpleegd op 27-10-2022].


-TNO. Factsheet Week van de Werkstress 2021. [Internet]. Beschikbaar op: https://www.monitorarbeid.tno.nl/nl-nl/publicaties/factsheet-week-van-de-werkstress-2021/ . [Geraadpleegd op 27-10-2022].


-NRC. NRC checkt: ‘Kosten van burn-out bedragen 60.000 euro . [Internet]. Beschikbaar op: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/19/kosten-van-burn-out-bedragen-60000-euro-11172164-a1563696?_ga=2.116670019.493354631.1666880216-2053915283.1666880216. [Geraadpleegd op 27-10-2022].


-Irwin MR. Why sleep is important for health: a psychoneuroimmunology perspective. Annual Review of Psychology. 2015 Jan; 66: 143-72.


-Garbarino S, Lanteri P, Bragazzi NL, Magnavita N, Scoditti E. Role of sleep deprivation in immune-related disease risk and outcomes. Commun Biol. 2021 Nov 18;4(1):1304.


-Consensus Conference Panel, Watson NF, Badr MS, Belenky G, Bliwise DL, Buxton OM, Buysse D, Dinges DF, Gangwisch J, Grandner MA, Kushida C, Malhotra RK, Martin JL, Patel SR, Quan SF, Tasali E. Joint Consensus Statement of the American Academy of Sleep Medicine and Sleep Research Society on the Recommended Amount of Sleep for a Healthy Adult: Methodology and Discussion. J Clin Sleep Med. 2015 Aug 15;11(8):931-52.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

YouTube
YouTube
LinkedIn
Share
Instagram
WhatsApp